Een minuutje positieve feedback kan van een gewoon interview een gedenkwaardig gesprek maken.
Verbeter je interviews en daarmee je recruitment resultaten
Laten we eerlijk zijn, in de huidige uitdagende arbeidsmarkt is het belangrijk dat kandidaten een goede 'candidate experience' hebben om al je vacatures vervuld te krijgen. Dit begint bij een succesvolle recruiter, die de juiste professionals weet te boeien en enthousiasmeren voor jouw bedrijf. Maar verlies deze edge vooral niet wanneer de kandidaten jouw kantoor binnen lopen.
Traditionele interviews zijn weinig spannend voor kandidaten. Hoewel iedereen in het bedrijfsleven weet dat zelfs een kleine hoeveelheid positieve feedback veel waarde brengt bij klanten of medewerkers, kiezen we er in gesprekken nog steeds vaak voor om de kandidaat te onderwerpen aan een vragenvuur, zonder veel van onszelf te laten zien. Dit kan anders. Door de kandidaat aan het begin van het interview in slechts een minuut positieve feedback te geven, kan elk bedrijf onmiddellijk alle geïnterviewden enthousiast maken, met excellente resultaten in de 'war for talent.'
Prikkelen door middel van positieve feedback
Het is mogelijk om het enthousiasme van je kandidaten direct te verhogen door de hoofdinterviewer te vragen om elke geïnterviewde een minuut positieve ervaring te geven over hun vaardigheden. Omschrijf hoe hun eerdere ervaring genoeg indruk maken om ze te willen spreken en potentieel aan te willen nemen. Deze minuut is effectief omdat weten dat je als professional indruk hebt gemaakt je meer levelt met je gesprekspartners. Het stressniveau van de kandidaat zal dalen en ze zullen graag hun eerdere ervaringen met je willen delen.
Interviews zijn vaak gericht op het negatieve. Wat kan de kandidaat (nog) niet, of waar heeft deze (nog) geen ervaring mee? Hierbij kunnen sector, machinepark, grootte van de organisatie, cultuur allemaal een rol spelen. Maar het is niet de enige rol van de interviewer om de kandidaat te grillen en te zoeken naar redenen om iemand niet aan te nemen en het is al helemaal niet de manier om een kandidaat binnen te halen. Daarom pleiten we voor 'de positieve feedback minuut'.
Hoe zet je de positieve feedback minuut in?
De positieve feedback minuut begint helemaal aan het begin van het eerste formele interview. De hoofdinterviewer begint met het bedanken van de kandidaat voor het solliciteren en zijn/haar aanwezigheid in het interview. Vervolgens geeft de interviewer ongeveer een minuut positieve feedback op het profiel van de kandidaat. Hierbij kan deze een paar gebieden benadrukken waarbij prestaties, vaardigheden, opleiding of ervaringen van de kandidaat als indrukwekkend worden beoordeeld. Indrukwekkend genoeg om ertoe te leiden dat de kandidaat werd toegevoegd aan de formele interviewlijst. Deze feedback zal de kandidaat enthousiasmeren, omdat deze weet dat hij/zij een positieve indruk heeft gemaakt op het bedrijf. En door gebieden te kiezen die benoemd worden ligt er voor het interview meteen een haakje om in te gaan op wat er belangrijk is in deze vacature en daar verder op in te gaan.
Inhoud van de positieve feedback minuut
Hieronder een paar voorbeelden van verschillende onderdelen van de kandidatuur die aan bod kunnen komen tijdens de positieve feedback minuut.
- Een voorbeeld waarbij prestaties worden opgemerkt: "Jouw vermogen om te voldoen aan de streefdoelen van het bedrijf door het probleem met de supply chain te overwinnen was indrukwekkend."
- Een voorbeeld van vaardigheden: "Jouw laatste vier jaar ervaring als manager hebben aangetoond dat je over de sterke leiderschaps- en teambuildingsvaardigheden beschikt die wij nodig hebben.
- Een voorbeeld over toekomstige vaardigheden: "Ik zie dat je je Lean Six Sigma Black Belt hebt voltooid, maar daar nog geen projecten in hebt geleid. Gelukkig voor ons beiden groeit onze behoefte aan leiders op dit gebied voortdurend."
- Een innovatievoorbeeld: "Iedereen was onder de indruk van de innovatieve ontwerp-elementen die je bij bedrijf Y aan je B2B verkoopproces hebt toegevoegd."
De voordelen van de positieve feedback minuut voor jouw bedrijf
Er zijn vele voordelen voor bedrijven om de positieve feedback minuut toe te passen voor het eerste interview en in de rest van het interviewproces.
- Door te enthousiasmeren verminder je de uitval van topkandidaten tijdens het proces
Wanneer de interviewer benoemt waarmee een kandidaat een sterke indruk heeft gemaakt laat je meteen aan de kandidaat zien waarom je enthousiast bent om hen aan je team toe te voegen. Dit houdt de kandidaten betrokken, waardoor je niet alleen een beter interview proces zal hebben, maar uiteindelijk ook beter presterende nieuwe medewerkers zal hebben.
- Door het verhoogde level van enthousiasme van jouw bedrijf willen de kandidaten mogelijk niet meer solliciteren bij andere bedrijven
Als kandidaten echt enthousiast zijn willen zich mentaal richten op de mogelijkheid om bij jou te kunnen werken. Het kan daarom zijn dat ze tijdelijk stoppen met het voeren van andere gesprekken. Dit verminderd de kans dat je tegelijkertijd met een andere partij een aanbod moet doen om de kandidaat binnen te halen.
- Deze tool versterkt je inspanningen op het gebied van employer branding
Als er ooit een manier was om positief benoemd te worden in gesprekken of online dan is het de positieve feedback minuut! Zelfs de kandidaten die je uiteindelijk niet aanneemt moeten positief aan je terug denken, over je praten en over je schrijven. In de huidige markt is de naam die je als bedrijf opbouwt cruciaal.
- Door het enthousiasme te verhogen helpt je je talent pool op te bouwen
'Silver medalists' kunnen nu niet een perfecte match zijn, maar kunnen zeer waardevol zijn in de toekomst. Door de positieve kanten van de kandidaat en daarmee de potentiële waarde voor je bedrijf te benoemen in een gesprek zal een kandidaat eerder geneigd zijn om te denken dat ze (ondanks deze afwijzing) in de toekomst nog steeds voor je willen werken. Maak gebruik van dit verhoogde interesse voor je bedrijf door kandidaten op de juiste manier af te wijzen en contact te houden richting de toekomst.
Meer weten over het beste maken van 'silver medalists' en kandidaten die interessant zijn in de toekomst? Neem dan contact met ons op.
- Je toont de kandidaten wat je over ze weet
Door te benoemen waarom je ze wil spreken en waar jij de mogelijke match ziet tussen de kandidaat je jouw bedrijf laat je zien dat je interesse hebt en je hebt ingelezen in het profiel van de kandidaat. Het is een simpele stap, maar door een oprechte connectie te maken sta je 2-0 voor in het gesprek.
Transparantie in je interviewproces
Het is niet duidelijk waar het idee ooit vandaan is gekomen dat je je kandidaten moet laten raden naar wat er voor jou als bedrijf belangrijk is of waarom je ze aan zou willen nemen. In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit dat je als bedrijf en als interviewer open en transparant bent naar je kandidaten. Zie je kandidaten en de gesprekken met hen als investeringen in je bedrijf. Ze kosten je niks, maar het maken van kleine veranderingen kan je interviewproces dramatisch verbeteren.
Meer tips over interviewen, sparren over je interviewproces of weten hoe je de beste kandidaten aan tafel kan krijgen? Neem nu contact op met AFF Recruitment & Executive Search.