Werken als Procurement Manager

21 September 2020
door Kimberley Pérukel / in Food

Functieomschrijving

Een Procurement Manager beheert en stuurt de inkomende goederenstromen van een onderneming. Het doel is daarbij om op efficiënte wijze diensten en goederen aan te trekken tegen de voor de organisatie meest gunstige prijs. Een Procurement Manager denkt strategisch na over het inkoopbeleid en stelt vervolgens inkoopdoelstellingen vast, op basis van de voorraadbehoeften en verkoopprognoses van de onderneming. Daarnaast geeft de Procurement Manager leiding aan de medewerkers die werkzaam zijn op de inkoopafdeling.

 

Verschil Procurement- en Inkoopmanager

Het takenpakket van een Procurement Manager is breder dan dat van een Inkoopmanager, aangezien procurement ook de materiaalbehoefteplanning, het voorraadbeheer en het transport omvat. Een Procurement Manager creëert op verschillende manieren waarde voor een organisatie, namelijk door de organisatiestrategie te verbinden met die van de leveranciers en de eindklanten, de toeleveringsrisico’s te verkleinen, bij te dragen aan productinnovatie en door de (commerciële) bedrijfsresultaten te optimaliseren.

 

Werkzaamheden Procurement Manager

Procurement Managers zijn doorgaans werkzaam op de inkoopafdeling van bedrijven met een fysieke productie, zoals bedrijven in de voedingsmiddelen-, diervoeder- en agri-industrie. In sommige gevallen werkt een Procurement Manager niet met fysieke producten, dit is bijvoorbeeld het geval bij zorginstellingen en verzekeringsmaatschappijen.

Procurement Managers werken samen met de medewerkers van de afdelingen voorraadbeheer en verkoop. Voor administratieve zaken en budgetbeheer is daarnaast contact met projectadministrators, facturisten en accountmanagers. De Procurement Manager legt verantwoording af aan de directie.

Het takenpakket van de Procurement Manager bestaat onder andere uit:

  • Toezicht houden op de dagelijkse inkoopactiviteiten
  • Inkoopassistenten aansturen en toezien dat zij hun targets behalen
  • Het bestaande inkoopbeleid analyseren en vervolgens nieuwe inkoopstrategieën ontwikkelen
  • Inkoopdoelstellingen vaststellen en bewaken
  • Contracten afsluiten met geselecteerde leveranciers
  • Klantrelaties onderhouden en de gemaakte afspraken controleren
  • Categorieën selecteren en beheren vanuit het perspectief van de retailer (Category Management) om efficiënte inkoop te waarborgen
  • Verbeterprocessen leiden en de implementatie van verbeteringen faciliteren
  • Administratie bijhouden en budgetten beheren
  • Overleggen met de directie

 

Opleidingsniveau en competenties

Procurement Managers zijn veelal opgeleid in de bedrijfskundige richting. Denk bijvoorbeeld aan hbo- of wo-opleidingen als Accountancy, Bedrijfseconomie, Commerciële Economie, Management, Economie en Recht (MER) of Communicatie. In sommige branches wordt een vakinhoudelijke opleiding op prijs gesteld, een studie Levensmiddelentechnologie is bijvoorbeeld een pre voor procurementprofessionals in de voedingsindustrie.

Om aan het werk te gaan als Procurement Manager dient een kandidaat over leidinggevende kwaliteiten te beschikken en ruime ervaring te hebben met inkoopmanagement en het ontwikkelen van een effectief voorraadbeleid. Naast vakinhoudelijke kennis van Supply Chain Management, procurement en verbetermethodieken, dient een kandidaat bovendien in het bezit te zijn van branchespecifieke kennis en algemene juridische kennis (in verband met het afsluiten van contracten).

Een geschikte kandidaat voldoet aan het volgende competentieprofiel:

  • Natuurlijke leider
  • Initiatiefnemer
  • Besluitvaardig
  • Ervaren onderhandelaar
  • Resultaatgericht
  • In staat om conflicten te herkennen en te beheersen
  • Beschikt over goede plan- en organisatievaardigheden
  • Ruime ervaring met inkoop- en procurementprocessen
  • Precieze werker die het overzicht weet te bewaren
  • Innovatiegericht
  • In staat om medewerkers te motiveren

 

Recruitment Procurement Manager

Om de meest gekwalificeerde kandidaten aan te trekken voor de veelzijdige functie van Procurement Manager, kan een gespecialiseerd Executive Search en Recruitmentbureau worden ingezet.

AFF Recruitment is als nichebureau gespecialiseerd in het vinden en verbinden van professionals en bedrijven in de voedingsmiddelen-, diervoeder- en agri-industrie. Met kennis van de markt kan AFF Recruitment u op transparante wijze bijstaan in de zoektocht naar specialisten op het gebied van Operations, Sales, Procurement en General Management.

Benieuwd hoe onze service van waarde kan zijn voor uw bedrijf? Neem dan contact op voor een objectief en open gesprek.

Wat wordt uw volgende stap?

Bekijk onze vacatures Lees meer over ons