Functieomschrijving
Een Sales Manager is verantwoordelijk voor (een deel van het) verkooptraject binnen een bedrijf en geeft leiding aan het team van verkoopmedewerkers. Naast het opstellen van een verkoopplan, speelt een Sales Manager effectief in op de wensen en behoeften van de klant. Het doel van deze functie is dus om de verkoopactiviteiten af te stemmen op de klantbehoefte en de ontwikkelingen in de markt, om zo de commerciële resultaten van het bedrijf te optimaliseren.
Werkzaamheden Sales Manager
Sales Managers zijn werkzaam bij profitbedrijven die B2C of B2B producten of diensten verkopen in uiteenlopende branches en sectoren. In de voedingsmiddelen-, diervoeder- en agri-industrie kan het bijvoorbeeld gaan om B2C- of B2B-verkoop aan de retail, de industrie, de foodservice of andere voedselproducenten. Wanneer sprake is van productie op grote schaal zijn doorgaans meerdere Sales Managers werkzaam binnen het bedrijf, elk verantwoordelijk voor de verkoop in een bepaalde regio.
Een Sales Manager werkt intensief samen met de medewerkers van de Sales- en Marketingafdeling, maar heeft ook intern contact met de accountmanagers, Product Managers en de klantenservice. Om klantcontacten op te bouwen en duurzame relaties aan te gaan, is de Sales Manager bovendien in contact met de afnemers en klanten. De Sales Manager legt verantwoording af aan de Marketing Director of aan de Algemeen Directeur.
Het takenpakket van een Sales Manager ziet er als volgt uit:
- Het team van verkoopmedewerkers aansturen en motiveren
- Sterke en zwakke punten van het verkoopteam identificeren
- Ontwikkelingen in de markt analyseren en marktonderzoek coördineren
- Verkoopplan met targets opstellen op basis van marktonderzoek
- Verkoopinitiatieven, -strategieën en –projecten ontwikkelen en vervolgens implementeren
- Duurzame klantrelaties opbouwen en onderhouden
- Kwaliteit van de klantrelaties en de veranderende klantbehoeftes achterhalen
- Verkoopresultaten en klantwaardering terugkoppelen aan het management
Competenties en vaardigheden
Deze functie vereist hbo werk- en denkniveau. De kandidaat heeft idealiter een opleiding afgerond in de richting van Marketing Management, Communicatie of Management Economie en Recht (MER). Afhankelijk van de branche kan vakinhoudelijke kennis vereist zijn, een studie Levensmiddelentechnologie is bijvoorbeeld een pre wanneer je wilt werken als Sales Manager in de voedingsindustrie.
De kandidaat dient te beschikken over ruime praktijkervaring als sales executive of accountmanager en een trackrecord van verkoopsuccessen te kunnen overleggen.
Vaardigheden waarover de Sales Manager dient te beschikken:
- Commercieel inzicht
- Resultaatgerichtheid
- Klantgerichtheid
- Onderhandelingsvaardigheden
- Planning- en organisatievaardigheden
- Communicatieve vaardigheden
- Stressbestendigheid
Wil je weten welke karaktereigenschappen kenmerkend zijn voor succesvolle Sales Managers en Directors binnen de Foodindustrie? Bekijk dan eens dit blogartikel.
Sales Manager aannemen
Om een vacature voor Sales Manager succesvol te vervullen, kan een gespecialiseerd Recruitment en Executive Searchbureau met kennis van de branche bemiddelen.
Agri, Feed en Food (AFF) Recruitment is een transparante partner met kennis van de AgriFoodmarkt. Als nichebureau voor hogeropgeleiden in de foodindustrie van Nederland is AFF bekend met alle foodbedrijven in Nederland en de uitdagingen waar deze bedrijven en haar professionals mee te maken krijgen. Daardoor is in AFF Recruitment in staat om professionals en bedrijven in de voedingsmiddelen-, diervoeder- en agri-industrie succesvol te verbinden.
Benieuwd wat AFF voor jou kan beteken in de zoektocht naar een salesprofessional? Maak dan een afspraak voor een objectief en open gesprek.