Hoe vind je de beste COO?

De voedingsindustrie is behoorlijk in beweging. De orders stromen binnen, de sales forecast is beter dan ooit en iedereen in het bedrijf is druk. Maar wat gebeurt er met de achterkant van het bedrijf in deze tijden van groei? De afgelopen jaren hebben de Operatie en Supply Chain Managers en Directors zich vooral bezig gehouden met efficiëntie. Hoe kan de productie draaien met zo min mogelijk kosten op personeel en grondstoffen? Nu de tijden goed zijn kan het daardoor voorkomen dat er goed gekeken moet worden naar de operatie, bijvoorbeeld op het gebied van investeringen of het opzetten van een sterke Sales & Operations Planning afdeling. Maar wie gaat deze strategie voor je uitzetten? Wie bepaalt de grote lijnen en zorgt dat de motor van het bedrijf de goede kant op blijft draaien? In dat geval kan het tijd zijn voor een nieuwe COO in je bedrijf. Maar hoe vindt je de beste Operationeel Directeur, die écht bij jouw bedrijf past en de beloofde waarde zal brengen?

Stap 1: Bepaal je visie

Aangezien er een grote diversiteit is aan werkzaamheden die onder de COO kunnen vallen is het belangrijk om te bekijken wat je wil dat de nieuwe COO brengt voor jouw bedrijf. Een belangrijk onderdeel hiervan is het definiëren van je visie op je bedrijf en de toekomst. Deze visie kan een COO helpen om succesvol te zijn in zijn of haar rol, maar speelt ook een rol in het selectieproces. Wanneer een COO hoort wat de visie van het bedrijf is kan dit een belangrijke rol spelen in het maken van de culturele match met het bedrijf. Ten tweede: blijf open staan voor kandidaten met diverse achtergronden. Begrijp dat een kandidaat met jarenlange COO-ervaring niet perse past in de cultuur van jouw bedrijf of de ervaring heeft met het verdienmodel die je organisatie effectief moet maken. Aan de andere kant kan de juiste kandidaat met de juiste vaardigheden het leiderschapsteam nieuwe leven inblazen.

Stap 2: Identificeer je behoefte en blijf competitief

Bepaal of er intern een kandidaat is voor de positie van COO of dat je iemand van buitenaf moet inhuren. Hoewel een insider automatisch komt met institutionele kennis, kan een buitenstaander juist nieuw perspectief brengen en best practices uit andere industrieën meebrengen. Deze keuze hangt ook af van het aantal geschikte kandidaten die er intern zijn. Vereenvoudig het proces door scherp te kijken naar de behoeften van het bedrijf. Visualiseer waar het bedrijf over vijf jaar moet staan en bekijk hoe de nieuwe COO in dit geheel past. Maak een gedetailleerde functieomschrijving gericht op de toekomst en zoek naar potentiële kandidaten. Om de beste kandidaat aan te trekken is een concurrerend salaris een must. Bepaald dit salaris door te benchmarken met anderen in de industrie of een consultant om inzicht te vragen.

Stap 3: Maak een verlanglijstje

Wanneer je klaar bent voor het werven van een nieuwe COO kan het helpen om een gedetailleerde lijst te maken van alles dat je wil in deze persoon. Dit zal niet een realistische lijst zijn, maar is een gedachte oefening om duidelijk te maken welke dynamiek en verwachtingen je hebt voor de relatie met de COO. Zoek je bijvoorbeeld iemand die ervaring en passie van het team verder uitbouwt, waarbij leiderschap een grote rol speelt. Of zijn de waarde die iemand meebrengt belangrijk voor een succesvolle samenwerking? Een open relatie tussen CEO en COO, waarin beide de lijnen van communicatie open houden en elkaar uitdagen is belangrijk om samen succesvol te blijken.

Stap 4: Kwalificeer potentiële kandidaten

Een goede COO is de rechterhand van de CEO en daarom is het belangrijk om verder te kijken en te vragen dan het cv. Want wat vertelt eerdere werkervaring je over iemands karakter, werkethiek of verlangen om te slagen? Vindt een COO die succesvol is in domeinen die complementair zijn aan de jouwe en biedt de rol aan de persoon die bewezen resultaten heeft behaald in soortgelijke situaties. Het is belangrijk om te beseffen dat de functie van COO geen baan is, maar een creatieve rol die actie en verantwoordelijkheidsgevoel vereist.

Stap 5: Neem de tijd

Het vinden van een goede COO voor je bedrijf is bijna net zo belangrijk als het vinden van de juiste privé partner. Je moet een vergelijkbare mindset aannemen bij het nemen van deze beslissing, want je gaat een lange termijn commitment aan met hoge inzetten. Ik beveel bedrijven altijd aan om genoeg tijd te besteden aan het vinden van de juiste kandidaat en deze grondig te spreken (op kantoor, maar ook in een meer informele setting) voordat je je beslissing neemt. Nogmaals, het gaat er niet om dat de COO hetzelfde denkt als dat jij doet, maar het moet wel iemand zijn met wie je samen kan werken en die jouw visie deelt. Het bepalen van competenties van een kandidaat COO en het uitvinden of deze de juiste fit met het bedrijf heeft zijn zaken die tijd kosten.

Stap 6: Vraag referenties op en begrijp hun waarde

Het spreken van kandidaten uit eigen netwerk heeft altijd voordelen, omdat deze vaak vergelijkbare waarden hebben als jijzelf. Wanneer je op zoek bent naar een succesvolle kandidaat voor de functie an COO is het belangrijk om zowel de harde en zachte vaardigheden te begrijpen die passen bij jouw bedrijf. Het opvragen van referenties kan een belangrijk onderdeel in het proces zijn. Hierbij gaat het niet alleen om wat de referenten vertellen over de hard skills van de kandidaat, zoals behaald succes in bepaalde projecten, maar ook over de persoonlijkheid van de kandidaat. Konden ze samen lachen? Hoe ging de kandidaat om met zijn/haar medewerkers? Een goede referent geeft inzicht in hoe het is om samen te werken met de gewenste kandidaat.

Neem nu contact op

Wil je meer weten over het vinden en selecteren van de juiste COO voor jouw bedrijf? Neem dan vandaag nog contact op met Kimberley Pérukel via 06-34107500

Kimberley Pérukel


Managing Partner
AFF Recruitment & Executive Search

Comments are closed.