4 recruitment tips voor het beste sales team

Wilt u uw verkoopteam laten groeien? Sales Managers zijn vaak de eerste mensen die nieuwe klanten aan uw bedrijf koppelen, dus moet uw verkoopafdeling altijd van het juiste caliber zijn. En het vinden van werknemers die de juiste skills combineren met de hoge kwaliteit die u eist van uw werknemers is niet altijd gemakkelijk.

Een mogelijkheid om een sterk team van verkopers samen te stellen is door uw wervingsstrategie te evalueren. Het aanpassen van de manier waarop u interviews afneemt en kandidaten test kan een groot verschil maken voor de kwaliteit van uw Sales Managers. AFF Recruitment & Executive Search heeft deze vier tips voor het werven van het perfecte verkoopteam:

1. Interview alle kandidaten op een dag

Het wervingsproces kan weken of zelfs maanden duren, afhankelijk van het aantal posities dat open staat. Tijd is kostbaar, voor zowel de kandidaten als de wervende partij. Waarom verkort u in ieder geval niet een gedeelte van dit proces naar een dag? In samenwerking met een recruiter is het gemakkelijk om alle gesprekken op een dag in te plannen, waardoor er snel geschakeld kan worden richting een tweede ronde. De recruiter kan ook aanwezig zijn bij deze gesprekken, om te ondersteunen en een duidelijk beeld te krijgen van de kandidaten waarmee u “klikt”.

2. Verdubbel het aantal interviewers

Het kan meerdere voordelen hebben om meerdere interviewers aan de tafel te hebben voor een gesprek. Ten eerste verkort dit het wervingsproces en ten tweede verlicht het de belasting van de wervingsmanagers. “Je kan een goed ritme krijgen waarbij de een de vragen stelt, terwijl de ander aantekeningen maakt en zich richt op de reacties van de kandidaten,” zegt Timo de Smet, Managing Partner van AFF Recruitment & Executive Search.

3. Focus op vaardigheden, niet op ervaring

Werkervaring en opleiding zijn twee belangrijke onderdelen van kijken naar de geschiktheid van een kandidaat, maar zeker in deze tijd is het belangrijk om te kijken naar de honger van de verkoper om te slagen, pure slimmigheid en een vermogen om dingen gedaan te krijgen. Zo kan een sterke communicator die onbevreesd klanten tegemoet stapt en gemakkelijk bezwaren kan verwerken een sterke kandidaat zijn, ongeacht zijn/haar achtergrond. Dus hoe weet je of je een kandidaat hebt gevonden met deze vaardigheden? Vraag jezelf af of je met een “verkoopdier” om tafel zit en geef de kandidaat ruimte om uit te leggen wat ze zelf hebben bereikt in het interviewproces.

4. Stel kandidaten op de proef

Als u op zoek bent naar verkopers zoekt u mensen die uw bedrijf verkopen aan klanten. Dus waarom test u ze niet op hun vermogen om precies dat te doen? Vroeger werd er aan verkopers gevraagd om hun huidige werkgever of producten te pitchen, maar daarbij krijg je alleen te horen hoe goed men hun praatje klaar heeft. Door kandidaten te vragen het bedrijf te pitchen waar ze op gesprek zijn kunt u gemakkelijk zien hoe goed ze zijn voorbereid, hoe ze praten over onderwerpen waar ze niet bekend mee zijn en met welke eerlijke antwoorden ze komen. Vanzelfsprekend kennen de kandidaten niet alle ins- en outs van het bedrijf, maar u kunt wel zien hoe ze communiceren en omgaan met druk, belangrijke vaardigheden voor uw toekomstige sales team.

Neem nu contact op

Wil je meer weten over de openstaande vacatures voor Sales Managers of wil je weten hoe wij je kunnen begeleiden naar een nieuwe functie? Neem dan vandaag nog contact op.

Timo de Smet

Managing Partner
AFF Recruitment

Comments are closed.