4 manieren om referrals te implementeren als recruitment tool

Het lijkt de simpelste manier om nieuwe mensen binnen te halen; door het eigen netwerk in te zetten. Wij komen nog vaak bedrijven tegen die geen gebruik maken van hun eigen netwerk, door zogenoemde referrals (doorverwijzingen) te belonen. Door een strategie neer te zetten voor deze referrals kan uw organisatie werknemers de mogelijkheid bieden om hun netwerk te gebruiken voor het werven van nieuwe medewerkers. Als recruiter ben je gewend om op deze manier naar mensen te kijken, maar wanneer medewerkers deze zienswijze allemaal implementeren en hun netwerk gebruiken kan dit bijdragen aan het succes van de organisatie. De voordelen zijn groot: het is een relatief goedkopen en eenvoudige methode om vacatures te vullen met geweldige kandidaten.

Het werven van kandidaten via referrals heeft naast lagere kosten ook andere voordelen: het resulteert in een hogere loyaliteit van de nieuwe medewerkers, een hogere mate van betrokkenheid bij medewerkers en een efficiëntie manier om je employer branding neer te zetten. Naast deze voordelen biedt deze manier van werven een bedrijf ook toegang tot specifieke (niche) groepen van professionals die passief op zoek zijn. Door deze voordelen en de relatief lage kosten die er aan deze methode verbonden zijn worden referrals vaak de meest effectieve wervingsmethode genoemd.

Om deze mate van effectiviteit te bereiken moet de methode wel goed ingezet worden. De belangrijkste elementen van deze strategie staan hieronder vermeld.

1. Regels

Voordat je aan de slag kan is het belangrijk om de regels opgesteld worden. De regels rondom referrals moeten duidelijk en expliciet beschrijven hoe werknemers kunnen deelnemen aan het verwijzingsprogramma, hoe ze dit moeten doen en wanneer ze worden beloond voor hun inspanningen. Hierbij is het van belang dat alle medewerkers kunnen deelnemen en dat niemand hiervan is uitgesloten.

2. Communicatie

Nadat de regels zijn vastgesteld is het van belang dat medewerkers een duidelijk inzicht hebben in welke vacatures in real-time open staan. Bovendien moet er gecommuniceerd worden wanneer vacatures veranderen of worden ingevuld. Op deze manier kunnen medewerkers altijd achterhalen hoe ze hun netwerk in kunnen zetten om de organisatie te helpen bij haar recruitment activiteiten.

3. Ondersteuning van binnenuit

Om een succesvol referral programma op te zetten, waarbij werknemers daadwerkelijk worden aangemoedigd om een bijdrage te leveren, moet het programma intern gaan leven. Een eenvoudige manier om dit te doen is om te zorgen dat alle medewerkers weet hoe het programma tot stand is gekomen en hoe het werkt. Wanneer collega’s weten dat hun netwerk belangrijk kan zijn voor het bedrijf en dat hun aanbevelingen serieus worden genomen wekt dat – naast de beloningsstructuur – hopelijk interesse om te participeren in het programma.

4. Beloningen

Een beloning voor de werknemer die een verwijzing doorgeeft hoeft niet altijd in de vorm van geld of een bonus te komen – hoewel dat door de meeste organisaties wel zo wordt ingevuld. Het belonen van werknemers kan zo eenvoudig zijn als het persoonlijk bedanken, een fles wijn, een boeket bloemen of het organiseren van een teamactiviteit. Je kan ook een andere manier van belonen kiezen, bijvoorbeeld door kandidaten uit te nodigen die zijn aanbevolen, ook al hebben ze minder ervaring. Op die manier toont u aan dat u blind vertrouwen heeft in het vermogen van uw werknemers om geweldige kandidaten te vinden en hun inzet voor de organisatie te waarderen. Welke beloningsstructuur het meest effectief is hangt af van uw organisatie.

Neem nu contact op

Advies over interne recruitment, employer branding of het invullen van een vaste of interim rol? Neem dan nu contact op met Timo de Smet en Kimberley Pérukel

Kimberley Pérukel
Managing Partner
AFF Recruitment

Comments are closed.