4 strategische tips voor het inhuren van een C-level talent

Wanneer uw team een zijn belangrijkste teamlid mist wordt u geconfronteerd met een lastige taak - het vervangen van een positie op hoog niveau in een sterk concurrerende markt voor talent.

Als u niet zeker weet waar te beginnen vindt u hierbij vier tips om de gebruiken bij het begin van een executive search.

1. Ontwikkel een Executive Search strategie

Bepaal uw zoekstrategie voordat uw executive search start. Wanneer u dit niet van te voren doen kan uw zoektocht ongericht zijn en daarom tegen u werken. Gaat u gebruik maken van uw interne recruitment team voor de zoektocht? Welk bureau neemt u in de arm? Gebruikt u uw netwerk voor verwijzingen? Misschien combineert u de bovenstaande punten? Welk pad u ook gaat bewandelen, zorg ervoor dat de boodschap die mogelijke kandidaten krijgen een afspiegeling is van uw gewenste eindresultaat.

In de digitale wereld kan alles wat u online plaatst gemakkelijk worden bekeken door aspirant CEO’s. U wilt dat dit verhaal de aandacht trekt van kandidaten en ze niet afstoot. Bij het sturen van gemengde signalen vanuit meerdere boodschappers kunt u de perceptive van uw bedrijf – en uw leiderschap – beschadigen. Wanneer u en uw bedrijf geen controle hebben over de informatie over de uitdaging die er ligt bij uw bedrijf (bijvoorbeeld wanneer recruiters uw verhaal spinnen om potentiële kandidaten binnen te halen) kan dit problematisch zijn voor uw bedrijf.

2. Inzet van het leiderschap team

Zorg ervoor dat het leadership team vastbesloten is om deel te nemen aan de executive search en begrijpen wat het belang van de rol is en het belang zien voor de doelstellingen van de organisatie. Bij het aannemen op Director niveau zien we vaak dat sommige CEO’s het proces niet interessant genoeg vinden om aan deel te nemen, waarna ze het process naar een ondergeschikte delegeren. Aan het einde van het proces verwachten zij gepresenteerd te worden aan een stellaire kandidaat die grondig is doorgelicht en staat te popelen om hun team te versterken. Maar dit is niet de manier waarop het werkt. Bovendien stuurt di teen verkeerde boodschap aan het potentiële toptalent; dat de CEO niet is toegewijd aan het inhuren van een belangrijke rol in het team.

Potentiële executive teamleden willen de leiders van de organisatie leren kennen voordat ze overwegen toe te treden. Executive buy-in en C-level/eigenaar deelname in het proces is crucial voor het slagen van het process. Vergeet de populaire quote: “Don’t pick a job. Pick a boss,” niet bij het indelen van uw wervingsproces. Hoewel de inhoud van de baan samengaat met de klik met de eigenaar of CEO is het belangrijk dat te beseffen dat de hiring manager directe invloed heeft op de beslissing van een talent om de baan wel of niet aan te nemen.

3. Het is niet wat je doet, het gaat om alles dat je doet

Gebruik alle middelen om een functie te vullen. Zo kunnen een inbound campagne (vacatures online, referentie verzoeken, social media) enkele resultaten produceren, maar hierbij bent u afhankelijk aan degenen die actief op zoek zijn nar een nieuwe baan – en 64% van de markt is niet actief op zoek. U maakt de meeste kans met een proactieve outbound campagne (met behulp van een Executive Search bureau, een in-house recruitment team etc.) die de markt actief benaderen naast het runnen van de inbound campagne.

4. De boodschapper is net zo belangrijk als de boodschap

Deze laatste tip is van crucial belang. Het toewijzen van een belangrijke zoekopdracht aan een onervaren interne HR organisatie kan schade toebrengen aan uw zoektocht. Assistentes en junior recruiters zouden niet het gezicht van uw organisatie mogen zijn. Zij kunnen waardevol zijn in het helpen bij het plannen achter de schermen, maar zorg ervoor dat zij niet het eerste aanspreekpunt zijn in een Executive Search omdat dit kan leiden tot een slechte indruk van uw organisatie. Hoewel een goede assistente of junior recruiter uw organisatie in andere situaties kan helpen is het twijfelachtig dat ze de Executive positive tot in detail begrijpen en kunnen voor verwarring zorgen door gemengde berichten te produceren.

Pas ook op hoe uw bedrijf online wordt afgebeeld. Veel inbound campagnes vinden plaats op social media (LinkedIn, Twitter, Facebook, etc) en het is belangrijk om toezicht te houden hoe u en uw medewerkers zichzelf presenteren op deze platforms. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de bedrijfsaccounts alleen maar worden gebruikt om het bedrijf te representeren. Het is voorgekomen dat een bedrijf eerst een hoge vacature op Twitter zette, onmiddellijk gevolgd door een zeer persoonlijke tweet van een van de medewerkers.

Executive Search verschilt van andere soorten recruitment. Zorg ervoor dat u en uw team de verschillen begrijpen en zorg voor een samenwerking waarbij zowel u als inlenende onderneming en het Executive talent als partners voor succes op kunnen trekken.

 

Wat wij doen voor u

AFF Recruitment & Executive Search kan u helpen bij alle fasen van C-level recruitment. Van het opstellen van het functieprofiel, het bepalen van het inhuurproces tot het aanleveren van kandidaten. Voor meer informatie neemt u vrijblijvend contact op .

Comments are closed.